SLIK KOMMER DU DEG PÅ TRENING

Det gjentar seg hvert år. Sommeren er slutt, og de lange løpeturene er ikke like fristende når kulda biter i nesa og morgenmørket henger over deg som et tungt teppe...

Jeg klarer ikke motivere meg på morgenen

Morgentrening er ikke alltid morsomt, særlig i den kalde, mørke vinteren. Men det er tvingende nødvendig skal du få til god form og sprekere kropp. Å la trimmen være det første du gjør om morgenen gjør at du er garantert å få til en treningsøkt før dagen spiser opp timene og fôrer deg med bortforklaringer. Når du ligger i sengen og veier for og imot trening, tell til tre og stå opp. Først kan du si til deg selv at du bare trenger å trene i et kvarter. Men når du først har kommet deg over dørstokken, vil du se at du kommer inn i det, og som regel vil du klare å fullføre hele treningstimen.

Jeg er for trøtt til å trene etter jobb

Det er en forskjell på å være mentalt trøtt og fysisk trøtt. Å gjøre noe fysisk hjelper deg faktisk med å bekjempe den psykiske trøttheten. Etter en kveldsøkt i treningstøy, vil du fokusere bedre mentalt. Minn deg selv på at denne fordelen, men hvis det ikke er nok til å få deg i løpeskoene burde du spise gode karbohydrater og proteinrik mat. Det hjelper på energien. En kopp kaffe en time før trening kan også hjelpe. Litt bensin til kroppen gir deg energien til å trene når ettermiddagen sliter i motivasjonen din. 

Image

Jeg har bare muligheten til å trene hjemme

Kjedelig! Hjemmetrening kan bli repetitivt og slitsomt for sjelen. Men hvis du virkelig ikke kan komme deg ut, bør du ha en god angrepsplan. Lag et treningsskjema med klare retningslinjer og mange detaljer. Finn frem en trenings-DVD en dag, den andre dagen kan du gå på nett for å finne den beste artikkelen om trening for fin rumpe, for eksempel. YouTube har veldig mange gode treningstips liggende, for alle slags personer! Forbered treningsøkten kvelden før, da er det mer sannsynlig at du gjennomfører. 

Motiver deg selv for trening

Noen ganger er motviljen så sterk at man blir i dårlig humør bare av å tenke på trening. Mange treningssenter har TV foran treningsapparatene sine. Sørg for å være på trening et kvarter før favorittserien ditt starter. Da har du noe å glede deg til i all din misnøye, og når programmet starter er du så konsentrert på det som skjer på skjermen at du ikke legger merke til de ekstra minuttene som flyr avgårde. 

Jeg har ikke tid til å trene

Selv om du har satt av tid til trening en dag, kan må-fikse-listen bli for lang til å få til den planlagte løpeturen. Tenk utenfor boksen - finn en annen måte å få trent den dagen. Tina Hauperts favoritt er å parkere like ved et kjøpesenter eller i et nabolag der hun kan gå for å gjøre alle ærender hun skal. Da slår du flere fluer i ett smekk: Du får gjort unna ærendene dine, og rask gange i en times tid skal du ikke kimse av. Når du kommer hjem har du både trent og fikset ting - og kan stresse ned.


Har du unnskyldninger for å ikke trene etter å ha lest dette?

15 kommentarer

ezel - helene og michelle

26.nov.2010 kl.18:27

bra skrevet :-D

Ida Lyrics

26.nov.2010 kl.18:29

braa tiips!

Malene Aksland

26.nov.2010 kl.18:30

Tren masse hjemme om du har muligheten!

marievz

26.nov.2010 kl.18:30

Veldig gode tips :)

Malene Aksland

26.nov.2010 kl.18:32

Jeg* Hehe men elsker løpe så pleier ikkje trene så mye hjemme

Veronica Jeanett Svensli<3

26.nov.2010 kl.18:39

Gode tips:)

anita zhang-hverdag-photo-mote

26.nov.2010 kl.19:37

bra tips !

* Heleneexx *

26.nov.2010 kl.22:14

Sv; Okei det kan hende ;-b

Takk for kommentaren foresten! :-)

JennySmaaen

26.nov.2010 kl.22:48

Fin header: )

Karine Wendelborg

26.nov.2010 kl.23:39

bra skrivd!

jeg sliter absolutt med å få kommet meg ut og trent, trenger virkelig å komme meg iform igjen !

nerden :P

26.nov.2010 kl.23:44

Tror jeg går ned å løper på tredemølla nå jeg (:

Kjempe bra blogg du har!

Mette Kirstine

27.nov.2010 kl.00:33

Jeg trener masse for tiden! Trening er en ganske god unnskyldning for å ikke lese til eksamen.

Stian Törstad

27.nov.2010 kl.00:50

Så flott! Men, eksamen er også ganske viktig, å kan vel nesten være grunn nok til å iallefall redusere treningsmengden litt? :-)

MARI

28.nov.2010 kl.16:03

Jeg blir alltid så motivert når jeg leser slikt, men dagen etter er det back to normal ;P

Siri Eriksen

28.nov.2010 kl.21:43

Veldig gode tips!

Skriv en ny kommentar

Stian Törstad

Stian Törstad

19, Stjørdal

Hei:) Hybel i Trondheim hvor jeg går VG1 Helse & sosial. Kontakt: torstad@live.com

Norske bloggerB L O G G L I S T E N . N E T

Kategorier

Arkiv

hits